miercuri, 3 februarie 2010

- Ce riscă micii patroni care îşi umflă cheltuielile ?

Nu luaţi nici o decizie de eficientizare a activităţii până nu citiţi Codul
Fiscal sau până când nu consultaţi un specialist: puteţi să pierdeţi bani
sau chiar să fiţi acuzat de evaziune fiscală. Pus în situaţia să plătească anul acesta un impozit de 16% pe profit, după ce a achitat, până anul trecut, taxa de 3% pe venit, Ilie V., un om de afaceri din Ilfov, spune că va fi nevoit să înregistreze prin firmă cât mai multe cheltuieli. În acest fel, "o să-mi convină să plătesc 16% pe profit, pentru că voi ajunge să nu am nici un profit", ne spune el. Micul întreprinzător, care activează în comerţ, afirmă că îşi va face asigurare CASCO pentru autoturism şi asigurare de viaţă, pentru a-şi umfla cheltuielile.
În cadrul unei campanii de susţinere a micilor firme care au plătit, până pe
31 decembrie 2009, un impozit de 3% pe venit, vă prezentăm astăzi soluţiile
pentru reducerea costurilor şi pericolele care pot apărea când încercaţi să
plătiţi un bir mai mic la stat.
Soluţiile avocaţilor pentru reducerea costurilor
"Trebuie să facem o analiză din toate punctele de vedere ale afacerii: juridic, economic, comercial, contabil şi fiscal şi numai după aceea să alegem o variantă optimă de funcţionare", afirmă Luminiţa Ristea, partener la compania de consultanţă Nexia International. La rândul său, avocatul Gabriel Biriş spune că principalele pericole cu care se vor confrunta firmele şi în 2010 sunt cererea scăzută şi clienţii
rău-platnici. "Recomandarea mea este să nu livreze companiilor despre care
ştiu că au probleme fără plată în avans, să nu accepte termene de plată
foarte lungi şi să se asigure că au instrumente legale (contracte, documente
de recepţie, facturi acceptate) care să le permită recuperarea cât mai rapidă a creanţelor asupra clienţilor", ne-a spus Biriş.
Totodată, companiile nu trebuie să achite impozite mai mari decât strictul necesar. "Pentru aceasta trebuie să se asigure că au toate documentele justificative cerute de lege pentru a putea deduce cheltuielile", spune avocatul. El le recomandă să studieze în Codul Fiscal avantajele neimpozabile, dar deductibile pe care le pot acorda angajaţilor precum bonuri de masă, tichete cadou sau diurne. "Un alt truc, în special în firmele mici cu puţin personal, în care directorul se ocupă şi de vânzări, este să se împartă fişa postului astfel încât să apară, pe lângă management, şi funcţia de agent de vânzări - în felul acesta, cheltuielile cu combustibilul vor fi deductibile", ne-a precizat Biriş.
EVAZIONIŞTI
Facturile falsificate, pedepsite cu închisoare
Unii consultanţi au avertizat chiar că, odată cu înlocuirea impozitului de 3% pe venit cu cota unică, va înflori afacerea cu facturi fără acoperire, în încercarea micilor întreprinzători de a-şi ascunde profiturile pentru a plăti cât mai puţin la stat. Însă nu trebuie uitate riscurile. Potrivit avocatului Gabriel Biriş, cei care sunt prinşi că falsifică facturi folosind datele de identificare ale unei firme - ceea ce nu este deloc complicat - ajung după gratii. În plus, nu toate cheltuielile sunt luate în considerare la calculul profitului. Astfel, mare atenţie la facturile pe care le înregistraţi în contabilitate. Trebuie să discutaţi cu un contabil sau cu un consultant, fie să citiţi Titlul II, articolul 21 din Codul fiscal pentru a afla ce cheltuieli sunt deductibile.

Niciun comentariu: