marți, 16 februarie 2010

ANUL 2010: fiscalitate excesiva, creditare blocata, incertitudine

Managerii sunt precauti si se concentreaza pe reducerea costurilor - Oamenii de afaceri se vor lupta in acest an cu o fiscalitate excesiva, datorata nevoii statului de a aduna cat mai multi bani la buget, dar si cu lipsa surselor de finantare. Mirela Serban, Managing Partner la R&M Audit, crede ca numarul falimentelor va creste. In aceste conditii, managerii se concentreaza pe reducerea costurilor, renuntand chiar si la consultanta de specialitate care i-ar putea ajuta sa treaca de criza economica. Mediul de afaceri va supravietui cu greu in acest an, deoarece va fi nevoit sa faca fata in continuare marilor probleme cu care s-a confruntat in 2009. Cum resursele financiare ale firmelor s-au epuizat in mare masura, iar creditarea nu s-a deblocat, este de asteptat ca 2010 sa fie un an cel putin la fel de greu ca 2009. La vechile probleme s-a adaugat trecerea la impozitarea micro-intre-prinderilor cu 16%, fata de 3% cat era pana acum, ceea ce va duce la disparitia unei mari parti a acestora si va afecta alte companii. "Incertitudinea legislativa se adauga celei economico-financiare, iar acest fapt tine pe loc si putinele investitii
care s-ar putea face. In concluzie, anul in curs nu va fi pentru oamenii de afaceri cu nimic mai usor decat cel trecut", crede Mirela Serban, Managing Partner al firmei de consultanta si audit R&M Audit. Firmele cu datorii vor apela in continuare in numar mare la intrarea in insolventa, cu toate ca in acest an a intrat in vigoare Legea 381/2009, a concordatului preventiv. Actul normativ da posibilitatea companiilor care risca sa intre in insolventa sa beneficieze de un termen mai mare pentru a-si plati datoriile, prin intelegere amiabila cu creditorii.
"Disponibilitatea creditorilor fata de facilitatile oferite de concordatul preventiv este insa invers proportionala cu sumele pe care le au de incasat: cu cat acestea sunt mai mari, cu atat creditorii sunt mai putin deschisi sa astepte foarte mult timp pentru a le recupera si, in aceste cazuri, concordatul preventiv nu cred ca va functiona, iar solicitarile de insolventa vor prevala", sustine Mirela Serban.
Intarzierea rambursarii TVA creste numarul falimentelor - Reducerea poverii fiscale este prin-cipala doleanta pe care o are mediul de afaceri de la guvernanti. Acest lucru ar duce la scaderea evaziunii fiscale, considera specialistii, ceea va avea ca rezultat cresterea incasarilor la buget. In acest context, "taxa pe fast-food" este un contraexemplu de masura care trebuia luata si nu va face altceva decat sa contribuie la cresterea economiei subterane. O eventuala reducere a fiscalitatii ar
trebui dublata de o marja mai mare de manevra in utilizarea fondurilor disponibile, dar si de incurajarea initiativei private si a investitiilor. Oamenii de afaceri vor ca statul sa-si achite la randul sau obligatiile catre firme, printre care rambursarea TVA. "Rambursarea TVA este o sursa importanta de lichiditati, avand in vedere ca, de la inceputul crizei si pana in prezent, finantarea a devenit din ce in ce mai greoaie, afectand nu numai investitiile companiilor, ci in primul rand derularea operatiunilor zilnice. Intarzierile foarte mari inregistrate de catre
firme la recuperarea TVA contribuie in mod semnificativ la cresterea numarului de falimente, intarind astfel si mai mult criza pe care o traversam", spune Mirela Serban. O alta problema cu care se confrunta firmele din Romania este cea a incoerentei si a lipsei de stabilitate a legislatiei. In multe cazuri, modificarile legislative sunt publicate in Monitorul Oficial cu o zi inainte de a intra in vigoare, astfel incat contribuabilul nu se poate adapta la timp. Un alt aspect este cel al legislatiei controversate si neclare in privinta pietelor de capital si
de risc, cred expertii R&M Audit.
Avantaje financiare din serviciile de consultanta
Firmele au la dispozitie cateva portite legislative pentru a evita problemele provocate de criza economica. Oamenii de afaceri care se afla in situatia fericita de a avea declaratiile fiscale la zi si cazierul fiscal curat pot solicita amanarea platii obligatiilor catre stat. Daca exista pericolul intrarii in insolventa, se poate apela la Legea concordatului preventiv pentru a ajunge la o intelegere cu creditorii. In realitate insa, este destul de greu de profitat de asemenea oportunitati. In aceste conditii, comportamentul oamenilor de afaceri romani este "precaut si focusat pe scaderea costurilor". "Unii manageri, in goana de a diminua costurile companiei, au renuntat la o serie de servicii pe care le achizitionau si au pastrat "strictul necesar". Din pacate insa, in ceea ce priveste contabilitatea si fiscalitatea, foarte des "strictul necesar" inseamna pierdere. Cei care au inteles ca acum, mai mult ca oricand, au nevoie de consultanta inteligenta si completa in aceste domenii au consemnat deja avantaje financiare", arata Mirela Serban.
"Regimul microintreprinderilor nu trebuia eliminat in plina criza"
Mirela Serban sustine ca renuntarea la facilitatile acordate microintreprinderilor nu va aduce nici un castig Bugetului de stat, din cauza crizei economice. "Financiarul": Credeti ca Bugetul de stat va incasa sume mai mari prin
eliminarea facilitatii impozitarii cu 3% a venitului microintreprinderilor? Mirela Serban: In niciun caz. Dintre fostele microintreprinderi, care plateau un impozit de 3% pe venit, cele care vor reusi sa plateasca impozit de 16% pe profit vor incarca la maximum cheltuielile, pentru a scadea baza de impozitare. Insa majoritatea - peste 75% - fostelor microintreprinderi fie vor intra in faliment, aportul catre stat fiind evident zero, fie se vor transforma in Persoane Fizice Autorizate (platind
un impozit de doar 16% pe venit, fata de situatia de microintreprindere - 3% pe venit, plus 16% pe dividende - fie vor actiona sub paravanul unui offshore. In toate aceste cazuri statul are extrem de putin sau deloc de incasat. In cazul unei microintreprinderi care incaseaza 2.000 de euro lunar, bani pentru salarii, adica 24.000 de euro pe an, ce ar trebui facut pentru a nu plati mai multi bani la stat?
Varianta unui PFA - mai ales a unui cod de activitate (CAEN) care se incadreaza in regimul de impozitare pe baza de norma de venit - este o optiune pentru inlocuirea unei microintreprinderi. Impozitarea cu 3% a veniturilor microintreprinderilor ar fi trebuit mentinuta sau inlocuita cu alte facilitati fiscale? Era de asteptat ca regimul microintreprinderilor va fi candva eliminat, dar acum, in plina criza, chiar nu era momentul; facilitatile pentru microintreprinderi ar fi trebuit mentinute, intr-o forma sau alta, intrucat acestea formeaza un segment important al economiei romanesti. "Un atac fiscal" la adresa acestui sector nu foloseste nimanui, dimpotriva, dauneaza ambelor parti implicate: statului, prin scaderea numarului de contribuabili buni platnici, si detinatorilor de mici afaceri, precum si celor care erau salariati ai unor astfel de societati.

Niciun comentariu: