duminică, 12 aprilie 2009

Proiectul „De Paşte în Bucovina!" are serioase probleme de conţinut


Proiectul numit „De Paşte în Bucovina!" are aşadar câteva serioase probleme de conţinut: a. frază din film "unde frumuseţea lăcaşurilor sfinte inspiră oamenii" (s.n.) este explicit una pro-religioasă. Dacă s-ar fi spus "lăcaşurilor de cult" ar fi fost vorba despre o afirmaţie neutră. Dar, în versiunea actuală, această frază emite o judecată de valoare care promovează un cult anume, cel ortodox. Lăcaşurile de cult sunt sfinte pentru membrii unui cult anume. Pentru celelalte persoane sunt doar lăcaşuri de cult. b. Filmul promovează Paştele că şi cum ar fi vorba de o unică sărbătoare cu acest nume şi anume Paştele Ortodox. Dar Paştele Ortodox nu este o sărbătoare universală a creştinismului, cum ar fi Crăciunul, de exemplu. Nu se pomeneşte nimic despre Paştele Catolic şi nimic despre Paştele evreiesc. Mesajul filmului sugerează că există un singur Paşte, pe data de 19 aprilie, iar acesta se va serba în Bucovina! Paştele catolic, că şi cel evreiesc, se celebrează însă pe data de 12 aprilie.c. De asemenea, fraza din videoclip "există un loc în România unde tradiţiile sunt păstrate cu demnitate" sugerează că în alte locuri din ţara tradiţiile nu sunt păstrate cu demnitate. Ar trebui evitate astfel de formulări care lasă atât de uşor loc la interpretări şi consecinţe logice nefericite. d. Se mai spune "Există un loc unde... farmecul sărbătorilor înseamnă bunătate, credinţă şi familie". Statul trebuie să fie neutru în materie religioasă. Pentru stat, credinţa sau necredinţa nu reprezinta o valoare care să fie promovată prin intermediul autorităţilor sau cu sprijinul fondurilor publice. În caz contrar este încălcat Art. 9 din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor care statuează că:„(1) În România nu există religie de stat; statul este neutru faţă de orice credinţă religioasă sau ideologie atee. (2) Cultele sunt egale în faţa legii şi a autorităţilor publice. Statul, prin autorităţile sale, nu va promova şi nu va favoriza acordarea de privilegii sau crearea de discriminări faţă de vreun cult.”e. În acelaşi film se spune şi că "E locul pe care oricine îl poate numi acasă". Campania se adresează în mod vădit ortodocşilor, astfel că o astfel de formulare este abuzivă. Logic vorbind este o afirmaţie universală. Se referă la toată lumea: "oricine". Dar poate că pentru unii, cu alte credinţe sau convingeri, acest loc nu este nici pe departe "acasă" şi poate că acest loc şi această sărbătoare nu reprezintă nimic special. Ministerul Turismului este însă într-o evidenţa poziţionare pro-ortodoxă şi denotă un spirit teocratic sau fundamentalist utilizând resursele unei instituţii publice pentru promovarea unei credinţe religioase.
Întregul mesaj al filmului poate fi considerat că intră în contradicţie cu Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare (în continuare O.G. nr. 137/2000), republicată, la art. 2 alin. 1 stabileşte: „Potrivit prezentei ordonanţe, prin discriminare se înţelege orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă, pe bază de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, (...) în domeniul politic, economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice.” (s.n.)Conform art 2, alin. (4) din O.G. nr. 137/2000, republicată: „Orice comportament activ ori pasiv care, prin efectele pe care le generează, favorizează sau defavorizează nejustificat ori supune unui tratament injust sau degradant o persoană, un grup de persoane sau o comunitate faţă de alte persoane, grupuri de persoane sau comunităţi atrage răspunderea contravenţională conform prezentei ordonanţe, dacă nu intră sub incidenţa legii penale.” (s.n.)

Pe site-ul Ministerului Turismului este postată şi o imagine "Exista un loc in Romania de o frumusete Dumnezeiasca..." / în care se vorbeşte despre o „frumuseţe Dumnezeiască”, cu D mare. Este cu totul nepotrivită o astfel de abordare într-un mesaj guvernamental. Avem de-a face cu o greşeală gramaticală care degajă însă o mentalitate fundamentalist religioasă.Promovarea unei astfel de atitudini de către autorităţile statului român este inacceptabilă. Solicităm Ministerului Turismului schimbarea acestei formulări din campania publicitară.
2. Ministerul Turismului clamează faptul că doreşte să crească numărul turiştilor străini. Însă proiectele ministerului au un pronunţat caracter religios şi par a fi destinate, mai ales turiştilor români interesaţi de sărbătorile religioase, în mod special de Paştele ortodox (19 aprilie).

Niciun comentariu: