vineri, 27 noiembrie 2009

noua Lege a audiovizualului / Un balon de oxigen pentru posturile de radio şi TV...

Prevederile noii legi a audiovizualului, aflată în promulgare, pot reprezenta un
balon de oxigen pentru o industrie serios afectată de criză. Analiştii atrag însă
atenţia asupra riscurilor ce pot decurge din aplicarea defectuoasă a acestora.
După ce România a devenit, în decembrie 2008, teoretic prima ţară europeană care a
adoptat directiva UE a serviciilor audiovizuale, abia la sfârşitul lunii octombrie
2009, legea audiovizualului a fost completată şi, practic. Senatul a aprobat o
ordonanţă de urgenţă, emisă în luna mai, promulgată în 10 noiembrie de preşedinte,
care completează legea audiovizualului şi vine să schimbe piaţa de profil. Foarte la
timp, având în vedere modificările în ceea ce priveşte publicitatea din media
audiovizuală, în scădere cu circa 30% faţă de anul trecut, potrivit estimărilor
analiştilor.
„Pare să fie un sprijin pentru televi­ziuni şi posturi de radio, având în vedere
scăderea masivă a încasărilor din reclame”, crede Bogdan Enoiu, şeful agenţiei
McCannErikson. Practic, esen­ţa noii legi a audiovizualului constă în introducerea
de reglementări mai flexibile în privinţa publicităţii pentru televiziuni şi
asigurarea cadrului legal în ceea ce priveşte trecerea la televiziunea digitală până
în ianuarie 2012, deşi există posibilitatea acordării unei derogări din partea UE,
până în 2015.
Cine va câştiga de pe urma acestei legi? „Principalii beneficiari ai eliminării
anumitor restricţii privind publicitatea audiovizuală sunt radiodifuzorii, care au
acum mai multe posibilităţi de a plasa publicitate în cadrul programelor, astfel
încât să livreze pentru clienţii de publicitate o audienţă mai ridicată”, spune
Adriana Radu, avocat specializat în legislaţia media. Potrivit unei estimări a
grupului Initiative, valoarea netă a pieţei de publicitate media din 2009 va fi de
347 de milioane de euro, bineînţeles cu televiziunea în pole positions, cu încasări
din publicitate de 225 de milioane de euro, în scădere cu aprozimativ 25% faţă de
anul trecut, când s-au încasat 337 milioane de euro.
Aliniere sau alienare?
Iulian Comănescu, analist media, este de părere că noile prevederi din legea
audiovizualului se pot interpreta şi ca o aliniere la practicile internaţionale în
domeniu. „Directivele europene pot fi cu siguranţă invocate în sprijinul acestei
abordări, mai puţin intruzive pentru telespectator, dar tocmai de aceea mai
insidioase din punctul de vedere al conţinuturilor promoţionale. Într-o piaţă solidă, s-ar putea să fie, în ultimă instanţă, un beneficiu şi pentru advertiseri, şi pentru public”, spune Comănescu.
„Mă întreb, totuşi, ce se va întâmpla în România când se va ajunge la detalii. Avem
un precedent nefericit: la uninominal şi europarlamentare, legea a permis
publicitatea electorală pe bani. E normal, dar de aici s-a ajuns la vânzarea unor
bucăţi de grilă cu tot cu moderatori, cu pierderi dramatice de credibilitate pentru
aceştia. Unele televiziuni centrale au susţinut că oferă spaţii gratuite
politicienilor, dar ulterior au ieşit la iveală contracte cu volum şi, în acelaşi
timp, suspecte, cu Ministerul Tineretului şi Sportului şi Ministerul Turismului. Mă
întreb ce-o să aflăm după «gratuitatea» de la prezidenţiale”, completează analistul
media.
În concluzie, în România, „teoria ca teoria, dar practica ne omoară“. Cu alte
cuvinte, ceea ce are rolul de a impulsiona o piaţă riscă să se întoarcă oricând
tocmai împotriva acelei pieţe, în momentul în care se pune problema aplicării
măsurii respective.
Principalii beneficiari ai eliminării anumitor restricţii în ceea ce priveşte publicitatea audiovizuală sunt radiodifuzorii. Adriana Radu, avocat specializat media
250 mil. euro reprezintă valoarea netă a pieţei de publicitate radio şi TV estimată
pentru acest an de Initiative. Această piaţă a scăzut cu 25%-30% faţă de anul
trecut, când depăşea 350 de milioane euro
PRINCIPALELE MODIFICĂRI
Digitalizarea Operatorii vor fi selectaţi de ANCOM, legea menţionând posibilitatea
condiţionării acordării licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio în sistem
digital terestru de plata unei taxe de licenţă.
Abrogarea interdicţiei deţinerii de licen­ţă audiovizuală de către asociaţii sau
ac­ţionarii cu peste 10% din capitalul social ori din drepturile de vot ale
societăţii, dacă au fost condamnaţi penal printr-o hotărâre jude­că­torească rămasă
definitivă.
Publicitate Se elimină obligaţia difuzării grupate a publicităţii, dar şi a
separării acesteia de conţinutul editorial. Se pot pronunţa numele diverselor firme
în timpul emisiunilor.
Sanctiuni Valoarea minimă a amenzilor con­travenţionale va creşte de la 2.500 la
5.000 lei, iar valoarea maximă a acestora a fost majorată de la suma de 100.000 la
200.000 lei. Practic, atât valoarea minimă, cât şi cea maximă a amenzilor a fost
dublată.

Niciun comentariu: