Valoarea evaziunii fiscale este de 10% din PIB, asta insemnand 12 miliarde de euro !!!
Impozitul pe marile averi e un vis oniric in Romania. In Dorobanti esti ca la Monte Carlo cu aceste masini luxoase majoritatea decapotabile, care trag langa nenumaratele cafenele unde misuna celebra fauna de Dorobanti. Niciuna din acele masini, folosite de catre copii nu sunt luate pe persoana fizica, multe sunt luate in leasing pe anumite firme, din offshore-uri prin Cipru. O masura buna a fost data de Dinu Patriciu: mai baieti aduceti-va banii inapoi, acei 10 miliarde de euro depusi de romani in Elvetia, nu va intrebam de unde ati facut banii, dar platiti macar taxa de 10%. Acesta ar fi sloganul: Baieti, albiti-va banii!", a declarat Dan Matei Agathon. Cei mai multi bani se pierd la produsele accizabile, unde frauda este combinata - accize plus TVA. De asemenea, doua sectoare contaminate de evaziune sunt reprezentate de comertul cu produse agricole si micul comert - serviciile. Cu toate acestea exista si zone in care evaziunea fiscala este zero: la utilitati, hipermarketuri si supermarketuri si mall-uri. In Romania, daca cineva poate sa sustraga si sa nu plateasca taxe, nu le va plati. Legea trebuie impusa si trebuie sa se faca actiuni concentrate. La noi sunt actiuni atat de punctuale incat iti dau impresia ca se intampla fiindca cineva a suparat pe altcineva. O gasca s-a suparat pe alta gasca si uite asa si-o platesc unul altuia. Au facut arestari masive in vami, unde se spune ca vamesii protejau comertul ilegal cu tigari. Cantitatile cele mai mari nu se aduc cu portbagajul ci cu containerul, cu tirul sau cu trenul.
"Nu exista popor care sa se fi nascut civilizaT. Gradul de civilizatie al oricarui popor e direct proportional cu marimea sanctiunilor si cu certitudinea aplicarii lor.
Daca te prinde cu tigari pe frontiera se cheama contrabanda si primesti pedepse mai mari. Daca te prinde cu o fabrica de tigari clandestina in interiorul tarii, nu mai sunt aceleasi pedepse, sunt mai mici fiindca nu mai e contrabanda, e doar evaziune", sublinieaza avocatul. De aceea reducerea gradului de coruptie este primul pas care trebuie facut. Mai mult, cresterea TVA-ului nu trebuia realizata atata timp cat autoritatile nu aveau instrumenetle necesare care sa impuna respectarea legii. "Astfel, au marit instrumentele pentru evazionisti. Veniturile la bugetul de stat au crescut fiindca mai sunt cativa prosti care platesc. Potrivit consultantului financiar Ionel Blanculescu, evaziunea fiscala poate fi combatuta doar prin coordonarea actiunilor de lupta impotriva evaziunii fiscale. In opinia acestuia, una din cele mai mari gafe este mentinerea Gardei Financiare si a Autoritatii Vamale la Ministerul Finantelor. "E cel mai mare conflict de interese. Garda Financiara este obligata sa controleze toate administatiile financiare din tara. Avem nevoie de o legislatie pe masura si de o institutie foarte puternica in persoana Garzii Financiare, care ar trebui sa colaboreze cu ANAF, nu sa fie subordonata acestei institutii. Pentru a fi eficienta, Garda Financiara trebuie scoasa din cadrul Ministerului Finantelor Publice", a declarat Ionel Blanculescu.
"La noi toate circuitele sunt descoperite. Pe Marea Neagra se face evaziune, pe Dunare, prin aer, peste tot. Din acest motiv pierdem miliarde de euro. Sectoarele unde se face cea mai mare evaziune fiscala sunt: produse petroliere, tigari, cafea, bauturi alcoolice, operatiuni de import-export, comert cu lemn, comert cu metale. Pe de alta parte, purtatorul de cuvant al CONPIROM, Dan Matei Agathon spune ca valoarea evaziunii fiscale in Romania este de 30% din PIB. In opinia acestuia, atata timp cat accizele si taxele depasesc pretul de productie al unui pachet de tigari, va exista contrabanda cu tigari in Romania. "Anul trecut, contrabanda cu tigari reprezenta peste 1 miliard de euro, ceea ce este extraordinar de mult, bani suficienti pentru o crestere a salariilor, cat si pentru ameliorarea pensiilor. In Romania, orice minune tine trei zile. In piata Obor, distinsi cetateni minoritari vand tigari aduse din Basarabia cu preturi care sfideaza orice concurenta. Solutia exista: aducerea la vami a unor vamesi straini din UE. Sa vina vamesi italieni, austrieci si lucrurile ar fi sub control", a declarat Agathon. "Trebuie sa ai orbul gainilor sa nu constati ca in centrul Bucurestiului gasesti numai automobile luxoase. O masina middle-class este in jur de 20.000 de euro, masina pe care ar trebui sa si-o permita, intr-o tara normala, orice reprezentant al clasei mijlocii. Marea problema este in ceea ce priveste masinile care depasesc 150.000-200.000 de euro - Bugatti, Rolls Royce, Maserati, Ferrari. Impozitul pe marile averi e un vis oniric in Romania. In Dorobanti esti ca la Monte Carlo cu aceste masini luxoase majoritatea decapotabile, care trag langa nenumaratele cafenele unde misuna celebra fauna de Dorobanti". Potrivit lui Agathon, niciuna din acele masini, folosite de catre copii nu sunt luate pe persoana fizica, multe sunt luate in leasing pe anumite firme, din offshore-uri prin Cipru. "O masura buna a fost data de Dinu Patriciu: mai baieti aduceti-va banii inapoi, acei 10 miliarde de euro depusi de romani in Elvetia, nu va intrebam de unde ati facut banii, dar platiti macar taxa de 10%. Acesta ar fi sloganul: Baieti, albiti-va banii!", a mai subliniat Agathon. De aceesi parere este si avocatul Gabriel Birisi care mai adauga faptul ca foarte multi romani care au masini scumpe, ca Tuareg sau Cayenne, stau in apartamente din blocuri comuniste. "Anul trecut s-a facut mare tam-tam cand au fost introduse masurile de control indirect. Asta inseamna ca poate compara nivelul cheltuielilor cu nivelul veniturilor si daca sunt discrepante trimit controlul si trebuie sa justifici sumele.
Eficienta acestor masuri a fost contrazisa chiar de autoritati. Ca sa stii daca omul acela e in culpa sau nu, trebuie sa stii cat a avut la inceputul perioadei.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu