marți, 11 ianuarie 2011

UNDE SE DUC BANII CARE AU TREBUI SA FIE DRUMURI ?

229 de firme au de incasat 410 milioane de euro de la Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi Umbrarescu si Bechtel trebuie sa primeasca circa 200
milioane euro

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR)
inregistra la data de 31 decembrie 2010, datorii catre alte societati de
1.725.495.122 lei (410 milioane de euro), fiind astfel unul dintre marii
datornici catre mediul privat. La solicitarea HotNews.ro, CNADNR a transmis
o lista cu 229 de firme care au de primit bani de la compania de stat.
Compania Spedition UMB care se ocupa de constructia tronsonului de
autostrada Moara Vlasiei-Ploiesti are de recuperat cea mai mare suma: 451 de
milioane de lei (107 milioane euro). Pe locul doi in topul firmelor care au
de primit cei mai multi bani se afla compania Bechtel care se ocupa de
constructia autostrazii Transilvania cu suma de 407 milioane de lei (96
milioane euro), pe locul trei aflandu-se Romstrade cu 289 milioane de lei
(68 milioane euro).
* Potrivit CNADNR, aceste obligatii au termen scadent pana in luna
iunie 2011.

Spedition UMB este detinuta de Dorinel Umbrarescu, unul dintre oamenii de
afaceri supranumiti si "regii asfaltului". Lucrarile la tronsonul Moara
Vlasiei-Ploiesti de pe autostrada Bucuresti-Ploiesti sunt in mare
intarziere, avand, initial, ca termen de finalizare 2010. Termenul a fost
prelungit pana la 15 decembrie 2011. Tronsonul a fost realizat doar in
proportie de 50%. Portiunea de autostrada are o lungime de 42,5 km,
licitatia de constructie fiind castigata, in 2006, de un consortiu format
din firmele UMB Spedition, Pa &Co International, Euroconstruct Trading '98
si Com-Axa. Valoarea proiectului este estimata la 238 milioane euro.

Curtea de Conturi a constatat in 2008 ca CNADNR a efectuat plati ilegale
pentru constructia autostrazii Bucuresti-Ploiesti.
Si lucrarile la autostrada Transilvania sunt intarziate. Cu foarte mare
dificultate, autoritatile au reusit sa inaugureze, anul trecut, 10 kilometri
din tronsonul Turda - Campia Turzii, care se adauga la cei 42 de kilometri
finalizati in 2009 intre Turda si Gilau. Proiectul de constructie a
Autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov-Bors, a inceput in 2004, in
baza unui contract de 2,2 miliarde de euro acordat Bechtel prin atribuire
directa. Autostrada are 415 km si patru benzi.

Grupul Romstrade, controlat de omul de afaceri Nelu Iordache, are incheiate
numeroase contracte cu statul pentru intretinerea si reabilitarea drumurilor
nationale si autostrazilor.

Vezi mai jos lista cu firmele care au de incasat bani de la CNADNR:
Impresa Pizzarotti&C SA Italia SUC Cluj-66,6 milioane lei
* Forconcid Rm Valcea- 58,3 milioane lei
* Euroconstruct Tranding '98-53,4 milioane lei
* Confort- 48,6 milioane lei
* JV FCC Construccion SA/PORR Technobau UND Umwelt
Aktiengesellschaft-40,5 milioane lei
* CCCF Timisoara- 34,2 milioane lei
* Vectra Service -22,8 milioane lei
* Egisroute Scetauroute- 21,6 milioane lei
* SCCF Iasi Grup Colas- 20,7 milioane lei
* Argecom-20,3 milioane lei
* PA&CO International- 15,5 milioane lei

CNADNR este una dintre cele 10 companii monitorizate de FMI in vederea
limitarii arieratelor. Cresterea incasarilor prin introducerea rovinietei
electronice, diminuarea cheltuielilor de intretinere (telefoane, deplasari,
energie electrica, apa etc.) si sistarea procedurilor de achizitie publica,
sunt cateva dintre solutiile necesare prezentate de CNADNR la solicitarea
HotNews.ro in vederea limitarii pierderilor.

Masurile luate de conducerea CNADNR pentru incadrarea in tintele stabilite
de FMI

Ca masura pentru incadrarea in tinta stabilita cu FMI, CNADNR va sista
procedurile de achizitii publice pana in momentul in care va gasi fondurile
necesare incheierii contractelor. Alta masura este diminuarea unor
cheltuieli precum cele cu telefoanele, cu deplasarile, cu energia electrica
si consumul de apa.

* Implementarea sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare
si control al rovinietei (SIEGMCR) care va conduce la cresterea gradului de
incasare a veniturilor proprii incepand cu data de 01.10.2010.
* Diminuarea cheltuielilor de intretinere si administrare, potrivit
sarcinii stabilite in sedinta Guvernului din 12.05.2010, cheltuieli ce nu
afecteaza ordinea publica si siguranta nationala (de exemplu, cheltuieli cu
telefoanele, cheltuieli cu deplasarile, obiecte de inventar, materiale
consumabile, cheltuieli postale, energie electrica, consum apa, intretinere
spatii, achizitii piese de schimb, reparatii). Precizam ca la determinarea
rezultatului brut au fost luate in considerare doar cheltuielile de
intretinere curenta, periodica si cele efectuate cu reparatiile capitale la
DN, nu si cele aferente obiectivelor de investitii.
* Evaluarea personalului in vederea reorganizarii si restructurarii
companiei.
* Sistarea initierii oricaror proceduri de achizitie publica de produse,
servicii sau lucrari finantate de la bugetul de stat/venituri proprii, fara
aprobarea prealabila a conducerii CNADNR.
* Sistarea pana la gasirea fondurilor necesare incheierii contractelor
sau anularea, dupa caz, a procedurilor de achizitie publica aflate in
diferite faze.
* Companiile monitorizate de FMI sunt Compania Nationala de Cai Ferate
CFR, Societatea Nationala de Transport CFR Calatori, Compania Nationala a
Huilei, Termoelectrica, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri
Nationale, Metrorex, CFR Marfa, Electrocentrale Bucuresti, Societatea
Comerciala Electrificare CFR si Administratia Nationala a Imbunatatirilor
Funciare.

Niciun comentariu: