marți, 22 iunie 2010

ANI NEGRII PENTRU PRESA SCRISA

Inserturile aduc zeci de milioane de euro pentru publicatiile de top, fiind o gura de oxigen

Criza printului era prevestita inca din perioada 2004-2008, cand tari ca SUA, Japonia sau Marea Britanie inregistrau scaderi de pana la 20%. Exceptiile care confirmau regula erau Turcia si Grecia, care au crescut cu 50%, respectiv 35%, potrivit studiului realizat de OCDE. Anul trecut a adus scaderi pe linie tuturor pietelor, acesta fiind numitorul comun al tarilor membre ale Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Publisherii ziarelor din majoritatea tarilor membre OCDE (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Econo-mi-ca) au inceput inca din 2008 sa re-simta efectele crizei economice, con-fruntandu-se cu scaderea veniturilor din publicitate, cu declinul vanzarilor, dar si al titlurilor, recesiunea amplificand trendul descrescator, noteaza cel mai recent studiu OCDE "The evolution of news and the internet".
Criza economica din industria presei era deja "anuntata" de scaderile din tarile dezvoltate, cel mai relevant exemplu fiind dat de SUA, care in perioada 2004-2008 au punctat o scadere a valorii pietei de profil de 20%, fiind urmate de Ja-ponia cu -9%, Marea Britanie cu -7%, Cana-da cu -2% si Olanda cu -1%. Aproximativ 20 din 30 de tari membre OCDE se confrunta si in prezent cu scaderea audientei de presa, numarul de cititori fiind mai scazut in randul tinerilor care tind sa acorde o atentie diminuata industriei de media pe print. Cu toate ca in perioada 2004-2008 au fost inregistrate si majorari ale pietei de profil, cele mai mari cresteri fiind
inregistrate in Turcia (+50%) si Gre-cia (+35), in 2009 insa, toate tarile membre OCDE s-au confruntat cu scaderi dras-tice, aproape 50% din acestea punctand reducerea valorii pietei presei sub nivelul inregistrat in 2004. SUA au ajuns la punctul culminant in 2009, cand valoarea pietei presei s-a diminuat cu 34% fata de nivelul din 2004, in timp ce piata din Marea Britanie a punctat un declin de 22% si Japonia de 18%.
Reclamele online, doar 4% din incasarile ziarelor
Aproximativ 57% din veniturile pietei globale de publicatii sunt generate din incasarile din publicitate, in timp ce aproximativ 43% din venituri sunt obtinute din vanzarea ziarelor, subliniaza OCDE citand datele PwC de anul trecut. Aceste procente variaza insa in statele membre OCDE, publicitatea online reprezentand doar 4% din veniturile totale inregistrate de publicatii in 2009 si aproximativ 6% din veniturile totale din publicitate. Pe fondul scaderii pietei de publicitate si al crizei economice, in incercarea de a-si creste veniturile din publicitate si de a
deveni mai atragatoare pentru investitorii in publicitate, in ultimii doi ani mai multe publicatii internationale au apelat la cresterea atat a spatiului alocat publicitatii, cat si a bazei de date a cititorilor. Printre masurile adoptate de acestea se numara majorarea numarului de suplimente distribuite impreuna cu publicatia si a ofertelor de tipul publicatie plus carti, CD-uri sau DVD-uri. Printre publicatiile care au introdus aceste masuri se numara cele franceze, "Le Monde" sau "Le Figaro", incasarile generate din inserturi reprezentand un venit anual
suplimentar cuprins intre 20 si 30 mil. euro. OCDE mentioneaza insa ca in ultimul deceniu au inceput sa ia amploare noi fenomene, si anume trecerea investitiilor in publicitatea online in detrimentul printului si scaderea audientei pe print si implicit cresterea pe varianta online a publicatiilor. In plus, studiul OCDE mentioneaza ca in 2008 internetul a reprezentat circa 20% din investitiile totale in publicitatea din tari precum Marea Britanie, Suedia, Danemarca, Norvegia si aproximativ 10% in tari precum Australia, Canada, Franta, Germania, Japonia, Coreea, Polonia si SUA.

Niciun comentariu: