sâmbătă, 5 martie 2011

SCAD TIRAJELE LA ZIARE

Ziarele româneşti au încheiat anul 2010 cu o scădere a numărului de exemplare vândute de 25% în ultimul trimestru, comparativ cu perioada similară a anului 2009, cele mai vândute titluri în perioada menţionată a anului trecut fiind tabloidele Click! şi Libertatea şi cotidianul generalist Adevărul.
Potrivit datelor furnizate de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT),
pentru perioada octombrie - decembrie 2010, presa cotidiană centrală - mai
ales cea quality - a înregistrat, în ansamblu, scăderi ale vânzărilor.
Poziţia de lider în categoria quality este deţinută de ziarul Adevărul,
editat de Adevărul Holding. Astfel, Adevărul a înregistrat în luna octombrie
2010 o medie de vânzări de 89.479 de exemplare, în scădere comparativ cu
luna octombrie 2009, când înregistra o medie de vânzări de 115.140 de copii.
În luna noiembrie, media de vânzări a cotidianului Adevărul a fost de 72.988
de exemplare, în scădere faţă de aceeaşi lună a anului 2009, când afişa o
medie de vânzări de 134.378 de copii. În ultima lună a anului trecut, media
de vânzări a cotidianului Adevărul a fost de 63.553 de copii, comparativ cu
158.767 de copii reprezentând media de vânzări în decembrie 2009.
În topul ziarelor quality urmează Jurnalul Naţional, editat de trustul
Intact. Astfel, în luna octombrie, Jurnalul Naţional a avut o medie de
vânzări pe apariţie de 39.960 de exemplare (58.281 în octombrie 2009),
pentru ca în luna următoare, noiembrie, media de vânzări să crească la
51.381 de exemplare (66.019 în noiembrie 2009). Creşterea a continuat şi în
decembrie, când Jurnalul Naţional a înregistrat o medie de vânzări pe
apariţie de 52.856 de exemplare (65.473 în decembrie 2009).
Pe poziţia a treia în clasament se situează cotidianul România liberă,
editat de Societatea "R". România liberă a avut, în medie, vânzări pe
apariţie de 40.233 exemplare în octombrie (42.576 în octombrie 2009), de
40.527 de copii în noiembrie (42.495 în noiembrie 2009) şi de 41.986 de
exemplare în decembrie (42.529 în decembrie 2009).
În top urmează cotidianul Evenimentul zilei, editat de Editura Evenimentul
Zilei şi Capital. Astfel, pentru luna octombrie, Evenimentul zilei a avut o
medie de vânzări pe apariţie de 18.301 exemplare (32.134 în octombrie 2009),
în noiembrie - 18.521 de exemplare (32.093 în 2009), iar în decembrie -
17.769 exemplare (32.667 în decembrie 2009).
Ziarul quality Gândul, editat de Mediafax Group, a raportat, în perioada
octombrie - decembrie 2010, scăderi ale numărului de exemplare vândute,
înscriindu-se în trendul afişat la nivelul întregului segment. Astfel, în
octombrie, Gândul a înregistrat o medie lunară de vânzări pe apariţie de
11.883 exemplare (14.364 în octombrie 2009), în noiembrie - 11.541 exemplare
(14.662 în noiembrie 2009), iar în decembrie - 11.431 de exemplare (14.254
în decembrie 2009).
În ceea ce priveşte cotidianele sportive, Gazeta Sporturilor, editată de de
Convergent Media (parte a Grupului Intact), se încadrează în trendul
general, cu o medie de vânzări pentru luna octombrie de 39.449 de exemplare
(60.213 în octombrie 2009), cu 41.176 de exemplare în noiembrie (53.989 în
noiembrie 2009) şi 39.107 exemplare în decembrie (42.759 în decembrie 2009).
Pe acelaşi segment, Pro Sport a avut, în octombrie, o medie de vânzări de
33.783 de copii (40.056 în octombrie 2009), pentru ca în noiembrie
cotidianul sportiv să înregistreze o medie de vânzări de 33.813 de exemplare
(47.117 în noiembrie 2009), iar în decembrie, de 26.277 de exemplare (37.262
în decembrie 2009).
În rândul tabloidelor, Click!, editat de Adevărul Holding, este lider de
vânzări şi a raportat, în octombrie, o medie de vânzări de 212.374 de
exemplare (251.179 în octombrie 2009), în noiembrie, de 215.301 exemplare
(251.810 în 2009) şi în decembrie, de 198.978 de exemplare (200.637 în
decembrie 2009).
Pe poziţia a doua în topul vânzărilor pe piaţa tabloidelor şi a
cotidianelor, în general, se situează Libertatea, publicaţie editată de
trustul Ringier România, care a scăzut comparativ cu perioada similară a
anului 2009: o medie de 131.612 exemplare pe apariţie în octombrie (172.683
în octombrie 2009), de 127.793 de exemplare în noiembrie (166.925 în
noiembrie 2009) şi de 121.304 de exemplare în decembrie (153.775 în
decembrie 2009).
Tabloidul CanCan a raportat, în octombrie 2010, o medie de vânzări de 51.968
de exemplare, cu o scădere la 50.466 de exemplare în noiembrie şi cu o medie
de 42.755 de exemplare vândute pe apariţie în luna decembrie.
La capitolul publicaţii financiare, cotidianul Ziarul Financiar a avut o
medie lunară de vânzări pe apariţie pentru octombrie de 12.094 de exemplare,
12.176 de copii în noiembrie şi 12.198 de exemplare în decembrie.